A Szegedi Tudományegyetem, a Mol és az Audi közös kutatásba kezdett a kőolajlelőhelyek leművelésének és a kőolaj kihozatal hatékonyságának növelése érdekében.
Az együttműködés során 3 fókuszterületre koncentrálnak melynek középpontjában a kőolaj illetve a kőolajszármazékok állnak. Az egyik fókuszterület a tenzidek (felületi anyagok) fejlesztése és tesztelése, a második a megújuló, új típusú üzemanyagok hatásvizsgálata, a harmadik pedig az alternatív gázelemző mérőberendezések fejlesztése. A projekt eredményeként 23 fő új kutató került felvételre az egyetemre, továbbá 1 db iparjogvédelmi oltalom került bejelentésre, és 5 fő végzi PhD tanulmányait a projekthez kapcsolódó kutatási témákban.
Az ötmilliárd forintos projekt keretében a MOL Nyrt. a kémiai növelthatékonyságú kőolajkihozatali eljárásokban alkalmazandó új típusú tenzidek kifejlesztésében, tesztelésében és finomhangolásában vett részt a Szegedi Tudományegyetemmel konzorciumban a Pannon Egyetem MOL Ásványolaj- és Széntechnológiai Intézeti Tanszék és Miskolci Egyetem Alkalmazott Földtudományi Kutatóintézet tudományos műhelyeinek bevonásával, valamint saját fejlesztőegységeinek összehangolt együttműködése eredményeként. A növelt hatékonyságú kémiai kőolajkihozatali módszerhez kifejlesztett és tesztelt tenzidek és tenzidkompózíciók alkalmazása lehetővé teszi a kőolajtermelés folytatását olyan kőolajmezőkből, melyek hihazatali hatásfoka a hagyományos művelési eljárásokkal már nem növelhető, vagyis kimerültnek minősülnek. Továbbá a hagyományos művelés során visszamaradt, lefűződött kőolajzónák elérhetővé tételével, a mardék kőolajtelítettség mobilizálásával, a környezetterheléssel járó, újonnan fúrandó kutak száma is csökkenthető.
Az alternatív üzemanyagok hatásvizsgálatát a projekt csapat az Audi által fejlesztett, EA888 típusú Otto-motoron végezte el. A klímasemleges üzemanyagok hatása, mint kutatási terület kiemelt jelentőségű az SZTE és a projektben résztvevő ipari partnerek számára egyaránt, mivel a globálisan meghatározott klímacélok eléréséhez az elektromobilitásra történő átállás mellett a már forgalomban lévő, belsőégésű motorral szerelt járművek bevonása is elengedhetetlenül szükséges. Ez a törekvés pedig egyedül az eredetileg fosszilis alapú üzemanyagok felhasználására tervezett technikával teljes mértékben kompatibilis, új generációs klímasemleges üzemanyagokkal érhető el.