A Magyar Nemzeti Bank (MNB) nevével visszaélve próbalnak pénzt lopni telefonos csalók – írja az MTI a jegybank közleménye alapján. Az átverők az MNB telefonszámainak időleges másolásával hívnak fel magánszemélyeket, hogy egy-egy bank állítólagos problémájára hivatkozva ígérjenek jegybanki segítséget, valójában azonban a beszélgetés során az ügyfelek bizalmas banki adatait, pénzét akarják megszerezni.

A közlemény szerint a csalók több esetben a jegybank központi, ügyfélszolgálati, illetve az emlékpénzeket forgalmazó lakossági pénztári telefonszámait másolják le, így úgy tűnhet, mintha a hívás az MNB-től érkezne. Az idén már 61 esetben érkezett az ügyfelektől jelzés arról, hogy a jegybank nevével visszaélve akarták őket megtéveszteni.

A telefonos bűnözők azt akarják elhitetni a felhívottal, hogy más csalók megtámadták valamelyik kereskedelmi banknál vezetett számláját és pénzeket utalnak el arról. Ezért sürgős segítséget, például azonnali másik bankszámlára való utalást, „vírusirtó” program telepítését ajánlják, amely valójában egy további adatok megszerzésére vagy a számítógép irányításának átvételére alkalmas kémprogram. Ha a hívott fél nem adja meg az általuk kért bizalmas banki adatait, a csalók a bankszámla befagyasztásával fenyegetőzhetnek.

A jegybank kiemeli, hogy sem az MNB, sem a kereskedelmi bankok nem kérik el soha az ügyfelektől telefonon vagy elektronikus úton azok bizalmas, valamely kereskedelmi banki rendszerbe történő belépésre szolgáló azonosítóit. Ilyen telefonhívásnál így érdemes pontosító kérdéseket feltenni, és a legkisebb gyanú esetén is megszakítani a kapcsolatot.

Célszerű az ilyen csalárd telefonhívásokat jelezni az MNB ügyfélszolgálatának és a rendőrségnek, akár magánszemélyeket, akár gazdasági társaságokat érintenek.